Haram zıkkım olsun, 7 sülalenizden çıksın acısı
Karayolları'nda
çifte skandal patlak verdi. Sayıştay'ın raporuna göre, hatalı yapılan yol ve
tüneller için, hatayı yapan firmalara hesap sormak yerine, çifte para ödendi.
15-20 yıl boyunca kullanılması gereken yol yapım malzemeleri ise 1-2 yılda
bozuldu ama firmalara bunun hesabı da sorulmadı.
Sayıştay'ın konuya
ilişkin raporunda, Tatvan yolu projesinin bedeli ödendiği halde iptal edildiği,
şartname hükümlerine aykırı olarak proje firmasına oluşan zararın rücu
edilmediği vurgulandı.
Kırık Tüneli yapım
işinde ise 800 metre tünel imalatının çöktüğü, müteahhit hatasına rağmen ikinci
kez yaptırılan tünel için 76 milyon 815 bin 563 TL ödendiği kaydedildi.
PARASI ÖDENDİ
Raporda “Tatvan
Ayrımı 9'uncu Bölge Hududu Yolu yapım işinde yer tesliminden hemen sonra
projenin kullanılamayacağı anlaşılmıştır. Dengeli konsol imalatının yapılması
için kurulacak platforma yeterli alan olmadığı, servis yolunun da arazi
şartları gereği yapılamayacağı belirtilerek, bedeli ödenen proje iptal
edilmiştir. Bu gerekçelerin proje yapım aşamasında öngörülemeyecek nitelikte
bir durum olmadığı aşikardır. Ancak şartname hükümlerine rağmen firmaya, oluşan
zarar rücu edilmemiştir.”
ARAŞTIRILMADI
Yine raporda Kırık
Tüneli yapım işinde ise takriben 800 metre tünel imalatının çöktüğü
belirtilerek, tünelin ikinci kez yapıldığı ifade edilerek şu değerlendirme
yapıldı: “Bu imalatlar için sözleşme fiyatlarıyla toplam 76 milyon 815 bin 563
TL ödeme ikinci kez yapılmıştır. Bu konuda oluşan zarar için proje firmalarına
başvurulmamıştır. Sonuç olarak; doğru hazırlanmayan projeler nedeniyle oluşan
mükerrer ödemeler için herhangi bir sorumluluk ve kusur araştırması
yapılmamıştır.”
Yol bir yılda
bozuldu yine ihaleye çıkıldı
Raporda, ihale
edilen yapım işlerinde, imalatın yapılacağı yerin iklimi, ilgili yerdeki araç
sayısı vb. parametreler kullanılarak sıcak karışım imalatları için bir kullanım
ömrünün belirlenmesi gerektiği ifade edildi. Sayıştay'ın raporunda “Bu süre
genellikle 15-20 yıl arasındadır. Yapılan incelemede, bazı imalatların kesin
kabulden 1-2 yıl sonra bozulduğu, bazılarının ise imalat yapılırken kusurlu
olduğu, idarenin araştırma raporlarıyla tespit edilmesine rağmen, bu işlerle
ilgili herhangi bir kusur ve sorumluluk araştırması yapmadığı tespit
edilmiştir.
Salihli Alaşehir
Yeşilyurt Yolu yapım işinde imalatın bu haliyle kabul edildiği ve bir yıl sonra
takriben 12 kilometre uzunluğunda bitümlü temel, binder ve aşınma olmak üzere
sıcak karışım imalatlarının yeniden ihale edilerek yaptırıldığı tespit
edilmiştir. Erzurum Pasinler Horasan Yolu Yapım İşi de aynı durumdadır”
ifadelerin kullanıldı.
Ali Ekber Ertürk/Sözcü
Yorumlar
Yorum Gönder